Eindelijk weer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stefanie Litjens - WaarBenJij.nu Eindelijk weer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stefanie Litjens - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer!

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

02 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Dat is lang geleden dat ik een stuk heb geschreven… Mijn excuses! Het is eigenlijk al zo lang geleden dat ik al niet meer precies weet wat ik wanneer heb gedaan dus grote kans dat dit een warrig verhaal gaat worden :)!

Doordeweeks ben ik elke dag op stage. S’ avonds en in de weekenden is het vooral heel veel chillen! Lekker op stap of gewoon niks doen. Keertje op trip en natuurlijk lekker eten!

Omdat ik mijn paardjes in Nederland best wel mis had ik het idee om een keer hier te gaan paardrijden. Ik ben met kennissen mee geweest naar de manege waar zij rijden… Ik had het ergste verwacht maar het viel me echt mee! De dieren zagen er goed verzorgd uit en hadden nette en ruime stallen. Haast beter dan hoe sommige mensen hier wonen! Door een gat in mijn knie heb ik niet kunnen rijden, alleen rond gekeken of ik een diertje zag wat ik leuk zou vinden. Ondanks dat de dieren er goed uitzagen ben ik toch echt te verwend om ergens anders te rijden… Zijn toch niet je eigen dieren! Conclusie; nog steeds niet paard gereden haha!

1 juli is hier dag van de arbeid en officieel een vrije dag (altijd fijn). Wij zijn met bijna alle huisgenoten die avond ervoor naar White Beach gegaan om hier te overnachten. Je huurt dan een soort hut en daar hang je jouw hangmat op, klamboe erbij en klaar is je bed. We kwamen redelijk laat aan en moesten nog eten. We hebben gezellig met zijn allen op de pier zitten eten, biertjes zitten drinken en 30 seconds gespeeld. Een heerlijke relaxte avond! De volgende dag kwamen de overige huisgenoten om met ons mee te chillen. Lekker de hele dag op het strand gelegen!

Op Moederdag was er bij een club een Baja Beach Club party; een fout feest met veel drank, vrouwelijk personeel in korte topjes, mannelijk personeel zonder shirt en foute muziek! Kortom een top feest!!!! Heb hier gewerkt en echt een top feestje gehad!

15 mei was de 60e verjaardag van mijn moeder. Vond dit toch wel een lastige dag en ben erg blij dat mijn huisgenootjes zo lief waren! S’ avonds hebben we dan ook haar verjaardag gevierd. Eerst naar het casino en daarna op stap! Thanks roomies!!!!

Het weekend van 17 en 18 mei zijn we met een hele groep naar Bigi Pan geweest. Daar hebben we gelogeerd in een huis op het water! Het was een heel luxe en mooi huis van een Javaanse familie die overigens ook allemaal dat weekend erbij waren om te koken, te helpen met de activiteiten en om te chillen natuurlijk! Het huis bestond uit allemaal slaapkamers met eigen wc, 2 douches die wel gedeeld moesten worden, een grote ‘woonkamer’, keuken, zonnedek en 2 hangmatten kampen. Eenmaal met de boot aangekomen bij het huis werden onze kamers gewezen en konden we genieten van een heerlijke lunch! Daarna was er nog gelegenheid om te zonnen, hangmatteren en kayaken! Tegen een uur of 4 s’ middags gingen we weer de boot in om vis te gaan vangen. Er werden netten in het water gezet en wij moesten met stokken op het water slaan om de vissen op te jagen zodat zij de netten in zouden zwemmen… Ja het zag er even dom uit als het klinkt! Ik heb ook nog steeds het idee dat de Javanen dit verzonnen hebben om puur voor eigen vermaak. Terug in het huis konden we ons opfrissen en helpen met de eigen gevangen vis en krabben schoonmaken. Die we heerlijk opgepeuzeld hebben. Wanneer het donker was zijn we op kaaimannentocht gegaan, dus terug de boot in en kaaimannen zoeken! Wat hebben wij in een deuk gelegen!!! Die beesten nergens te bekennen waardoor wij natuurlijk heel erg melig werden omdat het zo lang duurde… Dan moet er wel eens geplast worden (details laat ik even achterwege vanwege de privacy van onze Koos) en ga je van lamlendigheid de kaaimannen zelfs in de bomen zoeken! Uiteindelijk hadden ze zo’n beest gevangen, mee naar huis genomen voor een foto en daarna werd hij geslacht (wat ze normaal niet deden maar wij wouden graag kaaiman eten). De volgende dag stond er dus kaaiman op het menu. De 2e en tevens laatste dag hebben we een natuurlijk modderbad genomen. Zoveel modder heb je in je hele leven nog niet gezien, je zakte er in weg en kwam nauwelijks vooruit.
Het was een geweldige trip met een leuke groep bij een top familie!

De dinsdag erna ben ik met een meisje die ik hier heb leren kennen een dagje naar Frans Guyana geweest. We moesten er allebei heen voor een stempel, dus hadden we besloten om er een lekker dagje van te maken. We waande ons weer even in Europa met onze Euro’s, Franse taal en het aan de rechterkant van de weg auto rijden. Hier hebben wij Camp De La Transportation bezocht. Dit is de gevangenis waar Papillon heeft gezeten en waar ook de film is opgenomen. Hebben daar een hele leuke en leerzame rondleiding gekregen! Het was erg indrukwekkend vooral de verhalen die erbij horen.

Woensdag de 21e heb ik een tv commercial op mogen nemen voor de promotie van het 8 jarig bestaan festival van Lustig Events. Dit was echt super leuk om te doen! De commercial wordt hier in Suriname uitgezonden op 5 á 6 zenders en natuurlijk Youtube en Facebook.

Afgelopen donderdag heb ik alvast mijn verjaardag gevierd zodat ik het met nog 2 andere jarige kon vieren. Was een super gezellig feestje geworden en alle mensen die ik hier heb leren kennen waren er! Leuke cadeautjes gekregen, drankjes en dansjes gedaan!

Zaterdag hebben we overdag met alle huisgenoten en studenten uit andere huizen een crazy 88 gedaan. Met je team krijg je een lijst met daarop 88 verschillende opdrachten. Elke opdracht is een aantal punten waard en het team met de meeste punten wint. De opdrachten moeten gefilmd of gefotografeerd worden om aan te leveren als bewijs. En as we speak zijn de 2 juryleden bezig om alles te beoordelen en een winnaar te kiezen (dit kan nog wel even gaan duren). Het was een hilarische dag en een super leuk idee alleen was het mega slecht weer. Het is nu grote regentijd hier en dat was zaterdag goed te merken! S’ avond ben ik met huisgenootjes naar een kickboksgala geweest. Op het laatste moment had ik van een kennis kaarten gekregen voor een vip tafel. Dus met zijn 4e zaten we een paar meter van de ring af, kregen we eten en drinken! Hele gave ervaring om op zo’n manier die sport bij te wonen!

Jullie zijn weer op de hoogte :)!

Bigi bogi & brasa

• 02 Juni 2014 - 21:40

Jannes:

Super leuk om dit allemaal nog een keer na te lezen,);)

• 02 Juni 2014 - 21:49

Lisette:

Wat gaaf allemaal stefke!!! Geniet er nog lekker van!! Ik ben iig jaloers!!

• 02 Juni 2014 - 22:51

Karin:

Bedankt voor het uitgebreide verslag, je schrijft leuk! Veel plezier daar nog verder, en wel een beetje goed oppassen hè? Gat in je knie??!!
    Heel veel kusjes xxxxxxxx

• 03 Juni 2014 - 13:19

Stefanie:

Hahaha ja had een klein ongelukje op de fiets met de achterlamp van een auto hihi! Kan gebeuren het is nu alweer dicht maar nog wel last van mijn knie...